
در سال های اخیر علاقه مندی زیادی در زمینه تخمین موقعیت کاربر در شبکه های مخابراتی ایجاد شده است. علاوه بر کاربرد موقعیت کاربر در موارد اضطراری و امنیتی، این مسئله پیشرفت چشمگیری در تبلیغات و امور تجاری دارد. بازار خدمات مکان یابی یکی از سرویس های قدیمی بازار سرویس خدمات ارزش افزوده در صنعت ارتباطات بی سیم بوده است. اغلب سیستم های تخمین موقعیت مبتنی بر اندازه گیری پارامترهای مختلفی می باشند. در این راستا می توان به بهره گیری از اطلاعات اختلاف زمان ورود سیگنال، شدت سیگنال دریافتی، شناسه سلول، زاویه ورود سیگنال اشاره کرد. از جمله اطلاعاتی که می تواند در تخمین موقعیت مورد استفاده قرار گیرد، فاصله یابی اولیه است. به عنوان مثال فرایند فاصله یابی اولیه در شبکه وایمکس به این شرح است که وقتی کاربری قصد ورود به شبکه را دارد، اطلاعاتی را با ایستگاه پایه مبادله می کند ک در این اطلاعات اختلاف مرجع زمان- فرکانسی کاربر و ایستگاه پایه وجود دارد. در ادامه معیار جدیدی برای تخمین موقعیت کاربر ارائه می گردد که نه تنها در برابر تغییرات ناشی از چند مسیرگی کانال و شرایط دید غیر مستقیم آسیب پذیر نمیباشد، بلکه از این خصوصیات به عنوان نقطه قوت جهت تخمین موقعیت یک کاربر دلخواه استفاده میکند. این معیار که مستقل از پارامترهای شبکه میباشد، طیف فرکانسی شدت کانال در شبکههای پهنباند مبتنی بر OFDMA است. روش ارائه شده مبتنی بر مقایسه شباهت فرکانسی شدت کانال سیگنال دریافتی از یک کاربر و مقایسه با تعدادی نقاط مرجع میباشد. با انتخاب بهترین سه نقطه مرجع پیرامون موقعیت کاربر توسط یک الگوریتم تطبیق، شباهت طیف فرکانسی شدت کانال بین کاربر و نقاط انتخابی محاسبه شده و پس از متریک کردن این ضرایب با بهرهگیری از شبکه عصبی، موقعیت کاربر توسط روش درونیابی محاسبه میگردد. بر اساس نتایج شبیهسازی در شبکه وایمکس با پهنای باند سیگنال ۵ مگاهرتز و تراکم نقاط مرجع با متوسط فاصله ۲۶.۴ متر از یکدیگر، خطای تخمین موقعیت برابر ۱۱ متر میگردد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این روش به مقاله ای که در این باره منتشر شده است مراجعه نمایید.