
در دوران انقلاب فناوري، قدرت محاسبات سازمان به عنوان کليدي براي توليد مزيت رقابتي در نظر گرفته مي شود. رايانش ابري به عنوان يک فناوري جذاب در حال رشد در بين شرکت ها در سراسر جهان شناخته شده است. رایانش ابری درحالي که مزاياي زيادي مي تواند براي واحد منابع انساني در شرکت هاي کوچک و متوسط داشته باشد با اين حال بهره گيري از آن مي تواند دربردارنده چالش هاي چندي نيز باشد. رايانش ابري يک مدل خدمات فناوري اطلاعات است که خدمات نرم افزاري و سخت افزاري را بر اساس تقاضاي مصرف کنندگان ارائه مي دهد، سيستم شبکه اي که در رايانه هاي ابري استفاده مي شود، خودخدمتي است، مستقل از مکان و دستگاه مي باشد و سرورهاي از راه دور براي ذخيره، پردازش و مديريت داده هاي موجود در اينترنت بدون دخالت رايانه هاي شخصي يا سرور محلي استفاده مي شوند.
کاربردهاي رايانش ابري در نظام هاي مديريت منابع انساني در شرکت هاي کوچک و متوسط گسترده است. سيستم هاي فناوري اطلاعات مبتني بر رايانش ابري نه تنها عملکرد سيستم هاي مديريت منابع انساني سنتي را تقويت مي کند، بلکه توانايي هاي سيستم را از لحاظ انعطاف پذيري آن براي مقابله با عدم اطمينان و تغيير و ايجاد استانداردسازي فرايندهاي مديريت منابع انساني گسترش مي دهد. اين فناوري مي تواند در استعداديابي و جذب استعدادها، آموزش و توسعه منابع انساني، نظام هاي مديريت جبران خدمات و مديريت و ارزيابي عملکرد منابع انساني مورد استفاده قرار گيرد. همچنين مزيت ها و چالش هاي اين فناوري در مديريت منابع انساني شرکت هاي کوچک و متوسط در دو دسته کلي شامل عوامل داخلي و خارجي معرفي شده است. مزيت ها و چالش هاي داخلي شامل عوامل فني، امنيتي، منابع انساني، و مالي مي باشد و عوامل خارج از سازمان شامل عوامل محيطي و قانوني بوده است. بخشي از اين مزيت ها و چالش ها به واسطه اندازه کوچک و متوسط اين شرکت ها و بخشي از آن ناشي از شرايط نظام هاي مديريت منابع انساني مي باشد.