رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۹:۴۱:۱۸ ۲۰۲۴/۲۴/۱۱     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

mamarimodern

شاخصهای معماری مدرن غرب به شرح ذیل می باشد:

برون گرایی: تندیس گونگی بنا در دل طبیعت در آثار رایت، میس ون دروهه و سایر معماران، کاربرد فراوان شیشه های یکدست و ایجاد حداکثر شفافیت در فضاها، برون گرایی در معماری مدرن را به نمایش می گذارد. ریشه این گرایش برای ادغام بیرون و درون معماری را می توان در جنبش های مدنی و کارگری، مبحث حقوق زنان کارگر در کارخانه ها و در کل تمایل به فعالیت ها و ارتباطات اجتماعی یافت. ارتباط با طبیعت: گرایش به معماری ارگانیک در بسیاری از آثار دوران مدرن میل برقراری ارتباط با طبیعت را نشان می دهد. همچنین کاربرد شیشه های سراسری برای ایجاد ارتباط مابین فضای بیرون و درون معماری تأکیدی بر ارتباط با طبیعت است. فضای پیلوتی در زیر خانه به عنوان یکی از اصول معماری لوکوربوزیه، فضای سبز را تا زیر خانه نفوذ می دهد.

شفافیت: کاربرد فراوان شیشه و تلاش برای پیوستگی درون و بیرون معماری در آثار این دوران دیده می شود. شفافیت یکی از شاخصه های سبک بین المللی در معماری دوران مدرن است

عدم تزئینات: طرد زینت و دکوراسیون یکی از شاخصه های مهم نهضت مدرن بود. پیشنهاد سالیوان به معماران، دست کشیدن از تزئین ساختمانها برای چند سال بود و سنت اليا تزئین را حرفی چرند می پنداشت. آدولف لوس تزئینات را باعث افزایش قیمت محصول و در عین حال تلاشی بیهوده و نوعی پول دور ریختن محسوب می کرد. همچنین کاهش تزئینات منجر به کاهش زمان تولید و افزایش دستمزد می شد. نمود این تلقی از بیهودگی تزئینات در عملکردگرایی دوران مدرن، گرایشات مینیمالیستی آثار معماری و اصول سبک بین المللی نیز دیده می شود.

تندیس گونگی بنا: درک بنای معماری به مثابه حجم و نه توده، سبکی معماری حاصل از حذف تزئینات و کاربرد شیشه، انتظام و قاعده مندی و بازگشت به اشکال اولیه که همگی از ویژگی های سبک بین المللی دوران مدرن هستند و بنای معماری را به مثابه تندیسی زیبا و خالص می سازند. از سوی دیگر گرایش ارگانیک در بسیاری از آثار مدرن مانند خانه آبشار رایت و تأثیر تخیل، عاطفه و احساس در معماری به تندیس گونگی بنا می افزاید. در مدرن متأخر نیز تندیس گونگی در بعضی آثار معماری همچون کلیسای رون شان الوکوربوزیه دیده می شود.

سبکی: در پی مدرنیزاسیون و پیشرفت تکنولوژی، محصولات به سمت سبک شدن، کاهش جرم و حذف زوائد سوق داده می شوند. آن چنان که مارکس نیز بیان می دارد "هر آنچه سخت و استوار است دود می شود و به هوا می رود" که بعدها همین جمله به شعار مشهور عصر مدرنیزاسیون تبدیل شد. در معماری نیز پیلوتی و آزادی بنا از سطح زمین در اصول لوکوربوزیه، حذف تزئینات از نما و کاربرد وسیع شیشه در سبک شدن معماری مؤثر بوده است.

المان گونگی عناصر: لوکوربوزیه پله را در کلیت خود به عنوان المانی زیبا در بنا به کار می برد. حذف تزئینات در کنار عملکردگرایی، زیبایی شناسی مدرن را به سمت المان سازی خود اجزای معماری سوق می دهد. بروتالیسم: در معماری مدرن متأخر، نمایش بتن و سطح خشن آن به دور از تلاش برای تلطیف زمختی ذاتی مصالح بروتالیسم نام گرفت. در این سبک اجزاء و سازه ساختمان خصوصا تیرها به صورت اغراق آمیز همانند یک قلعه مدرن نمایش داده می شود.

پلان آزاد: به کمک تکنولوژی مدرن و سیستم سازهای تیر، ستون و اسلب، قید و بندها از طراحی پلان برداشته شده و معماران مدرن قادر به طراحی آزاد پلان در فضای داخل شدند. طراحی پلان آزاد در آثار بسیاری از لوکوربوزیه، میس ون دروهه، رایت و غیره دیده می شود. یکی از اصول معماری لوکوربوزیه طراحی پلان آزاد است.

صداقت: اساسا بسیاری از تفکرات حاکم بر معماری دوران مدرن در پی ایجاد صداقت و خلوص در معماری، در برابر ارزش های معماری گذشته همچون نمادگرایی، رمز و راز گونگی است. شفافیت در فضا، کاربرد فراوان شیشه در نما، تلاش برای ادغام بیرون و درون معماری، حذف تزئینات و تندیس گونگی بنا و نمایش آن صداقت را به عنوان اصلی ارزشمند در معماری مدرن معرفی می کند.

سادگی: برای رایت گشودگی فضای داخلی و سادگی مصالح به معنای دموکراسی و فردگرایی بود. استفاده از هندسه ساده و ابتدایی، عدم کاربرد تزئینات و گرایش به مینیمالیسم سادگی معماری این دوران را به ارمغان می آورد.

عملکردگرایی: یکی از مهمترین پارادیم های دوران مدرن عملکرد گرایی است. تا آن جا که لویی سالیوان فرم را تابع عملکرد معرفی کرده است. همچنین یکی از اصول نه گانه معماری ارگانیک رایت، یکی شدن فرم و عملکرد است.

 

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب