مگارون، گونه اي از انواع معماري راست گوشه بوده است که سده هاي متمادي به عنوان فرمي رايج و شاخص، در محدوده ي جغرافيايي شرق اروپا، غرب آسيا و به ويژه آناتولي مورد استفاده قرار گرفته است. ميزان گستردگي جغرافيايي، دوره ي زماني و ويژگي هاي کاربردي اين معماري موجب شکل گيري ديدگاه ها و نظرات متفاوت و گاه متضاد پيرامون ساختار و مفاهيم مرتبط با معماري مگارون شده است؛ از آن جمله مي توان به تعريف معماري مگارون، حوزه ي جغرافيايي، گستره ي کاربري و يا تاريخِ ابداع و استفاده از اين شيوه ي معماري اشاره کرد. مگارون ساختماني مستطيل شکل، متشکل از ايوان، هشتي و يک اتاق اصلي و همچنين برخي الحاقات متغير است. مگارون را گونه اي از معماري راست گوشه مي دانيم که از فرمي مستطيلي شکل برخوردار است و داراي دو کليت ساختاري مشتمل بر بخش ورودي و بخش دروني است. بخش ورودي را ايوان و هشتي تشکيل مي دهند که در يک يا دو مرحله ميان محيط بيروني و بخش دروني، فضاي اصلي ساختمان (اتاق، سالن و تالار) که مي تواند فضاهاي الحاقي ديگر را داشته باشد، اما فرم اصلي آن مستطيل شکل است و مهمترين ويژگي آن اين است که هويت سازه را روشن مي سازد (مسکوني،سياسي، آييني و کارگاهي). اين بخش معمولاً فراخ ترين فضاي ساختمان را داراست و در مواردي که نقش سياسي يا اجتماعي داشته باشد، آتشداني در ميان آن قرار دارد. عناصر ديگر ساختماني، مانند: ستون ها، سکوها، تنورها و يا تزئينات، که مي توانند در ساختار مگارون ها حضور داشته باشند، به عنوان ساختارهاي وابسته به دو کليت ياد شده به حساب مي آيند. براي اين نوع معماري چهار کاربري متصور هستيم:
۱- ساختمان هاي مسکوني، داراي ويژگي هايي هستند که فعاليت هاي روزانه خانوار را نشان مي دهند، مانند آثار معيشتي و ساختارهاي وابسته به آن، همچون مانده مواد خوراکي، ساختارهاي وابسته به معيشت، مانند اجاق، ساختارهاي ذخيره سازي، ابزار بافندگي و آسياب هاي سنگي.
۲- ساختمان آييني، ويژگي هايي در پيوند با پرستش و قرباني کردن دارند، مانند ساختارهاي الحاقي همچون محراب، استل هاي چوبي يا رسي و قربانگاه، فضاي اختصاصي کاهن، نمادهايي با مفاهيم ماوراء الطبيعه، مانند جمجمه چهارپايان، شاخ گاو يا بز.
۳- ساختمان سياسي و عمومي، در پيوند با امور حمکراني و ارتباطات اجتماعي کاربرد دارند و چينش داخلي اين ساختمان ها با توجه به اين موارد صورت گرفته است؛ براي نمونه، سکوهايي که براي نشستن استفاده مي شدند ، استفاده از تزئينات مانند موزاييک سازي و يا استفاده از آثار هنري
۴- ساختمان هاي کارگاهي، در اين سازه ها معمولاً آثار فعاليت هاي تخصصي در فضايي عمدتاً ساده ديده مي شود. فضاهاي ذخيره سازي و حرارتي نيز در اين ساختمان ها وجود دارند.