رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۹:۵۸:۴۲ ۲۰۲۴/۲۱/۱۱     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

Submitted by on
body_slider

فرم های مختلف باغ از رنسانس تا کلاسیک و باروک، در امتداد باغ های منظم، تا قرن هجدهم رو به تکامل داشتند تا اینکه یک باره در انگلستان انقلابی در ساختار باغ سازی جهان پدیدار شد، این تحول در انگلیس بی ارتباط با تحولات سیاسی این دولت نبود، زیرا از اواخر قرن هفدهم، دولت بریتانیا شاهد لمس تجربیات دموکراتیک در صحنه سیاسی بود. روحیه آزاد منشی در همه عرصه های حکومتی، حتی در زندگی مردم و هنر باغ سازی نیز تاثیر گذاشت. لردهای لندنی علاقمند به زندگی در باغ های بزرگ خود شدند تا ویلاهای زیبایی در نقاط دوردست بسازند. از طرفی حرکتی فرهنگی در جهت به وجود آوردن یک انقلاب در تحول منظر، به وجود آمد، شعرا و نویسندگان انگلیسی در کتب و اشعار خود به تعریف از مناظر بدیع طبیعی و رد و تمسخر باغ سازی منظم پرداختند. دلایل سیاسی و اقتصادی هم در این روند بسیار تاثیر گذار بود. پارلمان انگلیس قانونی را تصویب کرد که مالکین بتوانند زمین های بزرگ را با محصور کردن چندین بخش به دست آورند. همزمان بهبود کیفیت مسافرت و به وجود آمدن ماشین بخار، باعث شد که مالکین بزرگ به راحتی در نقاط دوردست، به املاک خود دسترسی یابند.ساختار باغ: در این روش باغ سازی با کوشش هر چه تمام تر نقشه کشی می شد تا همه چیز نقشه کشی نشده به نظر آید. جاده های باریک و پر پیچ و خم، توده ای از درختان در فواصل اتفاقی، دریاچه های کوچک و رودبارهای ماری شکل، به چای حوضچه ها و جوی بندی های متقارن، زیرا باغ عقلانی باید چون خود طبیعت بی حد و مرز باشد و پر شگفتی و دگرگونی. اگر بخواهیم در یک کلمه خلاصه کنیم، چنین باغی باید تماشایی یا بدیع بوده و علاوه بر این در گوشه ای از آن معبدی کوچک یا خرابه های مصنوعی در زیر انبوهی از بوته ها و پیچک ها نیم پنهان بماند تا موجب برانگیختن خاطراتی غم انگیز شود. باغ سازی به شیوه مناظر طبیعی، یعنی آفرینش اثری هنری با این نیت که چون اثر هنری به نظر نیاید. هنگامی که شیوه باغ سازی مورد بحث در انگلستان به آن سوی دریای مانش رسوخ یافت، نه تنها به عنوان روش نوظهور برای تنظیم و آرایش باغ ها، بلکه خصوصا در مقام وسیله ای برای القای هیجان رمانتیک مورد استقبال قرار گرفت. هر کدام از این باغ های منظری از طریق آمیزش معماری کلاسیک و منظر روستایی و طبیعی، منظری آرمانی را شکل می داد. در این باغ ها شکل زمین، آب، درخت و معماری همانند تابلوی نقاشی با ایجاد پس زمینه، میان زمینه و پیش زمینه با یکدیگر ترکیب می شدند و بدین ترتیب، تعادل و ترکیب نقاشی گونه منظر جایگزین اصل تقارن ریاضی باغ های فرانسوی است. مفهوم فضایی این باغ ها از طریق ایجاد صحنه های متوالی، سکانس دریاچه، دره و تپه، همچنین ابعاد و فرم های آرمانی که طبیعت بکر را به نمایش می گذاشت، تعریف می شد. بهترین نمونه طراحی به طرح باغ های روشام Rousham، استوهاوس Stowehouse و استورهد Stourhead تعلق داشت. در این باغ ها حرکت و زندگی، جانشین تماشا و ستایش فضاهای نمایش باغ های فرانسوی می شود. معماران طراحی منظر انگلیسی، سعی کرده اند تاثیرات جالب و دلنشین مناظر ایتالیایی را در ذهن به وجود آورده و روش های حسرت آور و فرح بخش را احیا کنند. بنابر این تاثیر هنر قرون وسطی بر این باغ ها مشاهده می شود که نتیجه آن رنسانسی دیگر است.منبع: برگرفته از مقاله باغ انگلیسی، رنسانسی دیگر منتشر شده در وب سایتwww.sid.ir

تصویر
field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب