رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۱۰:۲۲:۵۱ ۲۰۲۵/۲۲/۰۱     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

برخلاف باور بيشتر مردم که بازي را تنها وسيله اي براي صرف انرژي مازاد مي دانند، کودک هنگام بازي بخشي از نيروي ذهني و بدني خود را به کار مي گيرد و آن را بخشي از زندگي خود مي داند؛ اما نبايد اين نکته را فراموش کرد که بازي يک عملکرد هدفمند است که حتي اگر نتيجه اي هم نداشته باشد،‌ کودک از آن لذت مي برد.
۱- بازي کي از چي خجالت مي کشد؟ (هدف: جرئت آموزي،‌ رفع خجالت، حساسيت زدايي) قابل اجرا از پنج سالگي: هر يک از کودکان بيان مي کنند که از چه چيزي يا در چه موقعيت هايي خجالت مي کشند. نوع خجالت هر يک از کودکان روي تابلو نوشته و به بحث گذاشته مي شود و هر کودک با توجه به نوع خجالت در موقعيت نمايشي قرار مي گيرد و تشويق مي شود تا با خجالت خود مبارزه و بر آن غلبه کند.
۲- بازي انتخاب شغل ( هدف: بررسي علايق و استعداد هاي کودک،‌ آينده نگري) قابل اجرا از ۵ سالگي: کودکان مي گويند که دوست دارند در آينده چه کاره شوند و درباره علت انتخاب خود و خود شغل اطلاعاتي را به کودکان ديگر مي دهند.
۳- بازي دوست داشتن غذاها (هدف: تغيير ذائقه کودکان و گرايش آنها به غذاهاي مقوي) قابل اجرا از سه سالگي: هر يک از کودکان مطرح مي کنند که کدام يک از غذاها را بيشتر دوست دارند و از کدام غذا بدشان مي آيد و يا اينکه آن غذا را نمي خورند. تمامي موارد ثبت مي شود و سپس درباره خواص غذاهاي مقوي، سبزيجات و لبينات براي کودکان توضيح داده مي شود؛ مثلا مي گوييم: هر کي دوست دارد قوي و زيبا بشود، بايد اين غذا را بخورد؛ مثل قهرمان کارتون ملوان زبل که با خوردن اسفناج قوي مي شود.
۴- باز مهارت هاي زندگي (هدف: آموزش مسائل مختلف، تقويت حافظه،‌دقت) قابل اجرا از ۵ سالگي: اين بازي را مي توان به دو صورت گروهي و انفرادي اجرا کرد. مي توان از وسايل پلاستيکي و اسباب بازي براي تقريب بيشتر ذهني استفاده کرد. کودکان، مهارت هايي مثل آشپزي، بچه داري، باغباني، خياطي،‌ ظرف شويي، خانه داري، خريد کردن از مغازه و مواردي از اين قبيل را به شکل نمايشي بازي مي کنند؛ مثلا يکي نقش آشپز را بازي مي کند و نحوه درست کردن ماکاروني از اين قبيل را به شکل نمايشي بازي مي کنند؛ مثلا يکي نقش آشپز را بازي مي کند و نحوه درست کردن ماکاروني را آموزش مي  دهد. هدايت به وسيله افراد گروه و راهنما انجام مي پذيرد.
۵- بازي حيوانات (هدف: دوست داشتن حيوانات و پرهيز از آزار حيوانات) قابل اجرا از ۳ سالگي: از بچه ها مي خواهيم که به ما بگويند کدام حيوان را بيشتر از همه دوست دارند و از کدام حيوان خوششان نمي آيد. موارد ثبت مي شود و سپس درباره دوست داشتن و محبت کردن به حيوانات و پرهيز از آزار حيوانات براي کودکان صحبت مي شود و با اسباب بازي هاي حيوانات،‌ باغ وحشي توسط کودکان ساخته مي شود و غذاي هر حيوان و مشخصات آن حيوان به کودک آموزش داده مي شود.
۶- بازي دوست داشتن ( هدف: محبت به ديگران،‌ آموزش مسائل اجتماعي،‌ پرهيز از کينه ورزي) قابل اجرا از ۳ سالگي: از کودکان مي خواهيم بگويند که چه کسي را بيشتر از همه و چه کسي را کمتر دوست دارند و علت آن را نيز مطرح کنند. موارد ثبت مي شود و سپس در رابطه با دوست داشتن ديگران و محبت کردن صحبت مي شود و ديدگاه منفي کودکان را در رابطه با ديگران تغيير مي دهيم.
۷- بازي عروسک ( هدف: بازي هاي خلاق،‌ برون فکني) قابل اجرا از ۳ سالگي: به کودکان دختر عروسک و به کودکان پسر آدمک هاي عروسکي مختلف داده و از آنها خواسته مي شود که با عروسک ها به صورت جداگانه هر بازي که دلشان مي خواهد انجام دهند يا هر حرفي که دلشان مي خواهد به عروسک خود بگويند. حرکات،‌ حالات و محتواي ارتباطات کلامي ثبت و در جلسه بررسي مي شود.
۸- بازي دزد و پليس (هدف: آموزش مسائل اجتماعي، آموزش نقش،‌ تحرک،‌ حساسيت زدايي) قابل اجرا از ۵ سالگي: يکي از بچه ها نقش دزد را بازي مي کند و ديگري نقش پليس. اين بازي به خصوص براي کودکاني که از دزد مي ترسند مناسب است. دزدي کار بدي است و دزد،‌ خليلي ترسو است. کسي که نقش پليس را بازي مي کند بايد هدف از وظيفه خود را بيان کند. مي توان براي ايجاد نشاط بيشتر در اين بازي از وسايلي مانند چشم بند، دستبند و هفت تير پلاستيکي استفاده کرد.
۹- بازي کشف تغييرات (هدف: افزايش دقت و حافطه)  قابل اجرا از ۳ سالگي: از کودکان مي خواهيم وسايل داخل اتاق را به دقت زير نظر بگيرند و سپس به يکي از بچه ها مي گوييم از اتاق بيرون برود و جاي يکي از اشياي اتاق را تغيير مي دهيم. فرد مورد نظر بايد تغيير ايجاد شده را در زمان مقرر حدس بزند. اين کار مي تواند به صورت گروهي نيز انجام شود؛ به اين ترتيب که بچه ها رو به ديوار مي ايستند و تغيير ايجاد مي شود و سپس هر کدام از بچه ها زودتر تغيير ايجاد شده را حدس بزند، برنده بازي است.
۱۰- بازي حدس بزن کجاست؟ (هدف: افزايش دقت،‌ سرعت  عمل) قابل اجرا از  سه سالگي: يک شي به کودکان نشان داده مي شود؛ مثل يک مهره کوچک که در دست جاي مي گيرد و سپس از بچه ها خواسته مي شود که رو به ديوار بايستند. سپس مهره را در قسمتي از اتاق پنهان مي کنيم و هر کس زودتر جاي آن را پيدا کرد برنده است. اين بازي مي تواند به صورت انفرادي و با احتساب زمان نيز اجرا شود.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب