در ژانویه سال ۲۰۱۸ آنت زیمرمن معاون رئیس واحد تحقیقات شرکت گارتنر گفت تا سال ۲۰۲۲ تلفن همراه شما بیشتر از خانواده تان از وضعیت احساسی تان اطلاع خواهد داشت. تنها دو ماه، بعد از آن، پژوهش شاخصی که توسط دانشگاه اوهایو انجام شد، به این نتیجه رسید که الگوریتم آنها اکنون می تواند بهتر از خود انسان ها به احساسات شان پی ببرد.
ورودی های احساسی، تعاملات داده محور مبتنی بر هوش محاسباتی را به تجارب مرتبط با هوش هیجانی تبدیل می کنند و به برندها این فرصت را می دهند که در سطحی شخصی تر و عمیق تر با مشتریان شان ارتباط برقرار کنند. خواندن احساسات افراد کار حساسی است. احساسات افراد بسیار شخصی هستند و کاربران نمی خواهند کسی وارد حریم خصوصی شان شود و از آن سوء استفاده کند. با این وجود تلفن های گویا و چت بات ها وقتی احساسات کاربران را در نظر می گیرند، می توانند خیلی سریع تر و با دقت بیشتری آنها را به سمت خدمات مناسب راهنمایی کنند. برای مثال وقتی سیستم متوجه می شود که کاربر عصبانی است، می تواند برخورد متقاوتی با او بکند یا اینکه او را به یک انسان ارجاع دهد. در همین راستا شرکت های خودروسازی با یکدیگر در رقابت هستند تا بتوانند برخ احساسات انسان، از جمله خشم یا حواس پرتی را شناسایی کنند و در این شرایط خودرو را کنترل یا متوقف کنند، تا از تصادفات یا خشونت های جاده ای جلوگیری شود. بخش امنیت نیز در زمینه هوش مصنوعی احساسی کارهایی انجام داده با بتواند استرس یا خشم را در افراد ردیابی کند. برای مثال دولت بریتانیا، با بررسی رسانه های اجتماعی، روی رفتارها و نیت های شهروندانش در برخی زمینه های مربوط به امنیت ملی نظارت دارد.
سیستم هایی که با هدف یادگیری، تحلیل های احساسی هدفمندی ارائه می دهند
در سال ۲۰۰۹ شرکت فیلیپس با همکاری یک بانک هلندی ایده یک دستبند هوشمند را اجرا کرد تا با نظارت بر میزان استرس معامله گران آنها را از تصمیمات غیرمنطقی بازدارد. این شرکت با استفاده از این دستبند، نبض فرد را اندازه و اگر احساساتش بیش از حد شدت می گرفت، به او اطلاع می داد. وقتی معامله گران از وضعیت هیجانی خود آگاه می شدند، می توانستند کمی تامل کرده و قبل از تصمیمات آنی، کمی فکر کنند. سیستم های یادگیری احساسی هدفمند، می توانند در محیط های گروهی نیز آزمایش شوند تا مثلا معلمان بتوانند احساسات دانش آموزان خود را درک کنند یا مدیران بتوانند رابطه بهتری با کارمندان داشته باشند.
دستگاه ها و سیستم های هوش مصنوعی به زودی می توانند احساسات انسان را شناسایی، تعبیر پردازش و حتی تقلید کنند. این سیستم ها همین حالا نیز با تحلیل چهره انسان ها، الگوهای گفتاری و یادگیری عمیق، می توانند احساسات انسان را شناسایی کرده و برای رای گیری های سیاسی و تحقیقات بازاریابی از آنها استفاده کنند. البته کاربرانی که احساسات شان تحت بررسی قرار می گیرند، ممکن است نگران تعرض به حریم خصوصی یا سوء استفاده از احساسات شان باشند.