برای تقویت حافظه و توالی شنیداری و کمک به رفع مشکل دانش آموزانی که برخی از کلمات را در دیکته جا می اندازند تمرین زیر را با کودکان انجام دهید. ابتدا سه کلمه را برای دانش آموز بیان کنید و از او بخواهید پس از اینکه هر سه کلمه را گفتید، آنها را بازگو کند. اگر کودک موفق به بیان هر سه شد، این بار چهار کلمه را به او بگویید و به همین ترتیب پیش بروید تا کودک مطابق رشد سنی و طبیعی خود، از حافظه شنیداری برخوردار شود. همین تمرین را مجدد انجام دهید، ولی این بار از کودک بخواهید ترتیب گفتن کلمات را هم حتما رعایت کند. تا توالی شنیداری نیز در او تقویت شود. تمرین فوق را می تواند به صورت زیر انجام دهید:
باغ- یاد- معلم
خانه- چای- غذا- خروس
رنگ- حمام- مدرسه- اتاق- مادر
شب- ساعت- راست- سرباز- بشقاب- آب
دیوار- داغ- جهت- نماز- نگاه- تنگ- تاریک
برف- هشدار- ماشین- چب- مداد- میوه- شکلات- نوار
باران- گرم- آهنگ- بیدار- استراحت- تازه- پدر- لباس- کتاب
تمرین دیگری که می توانید برای تقویت حافظه شنیداری و همچنین تقویت توالی شنیداری کودکان انجام دهید به شکل زیر است.
لیستی از کلمات را مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید تا با دقت به کلماتی که برایش می خوانید گوش دهد و آنها را در لیست پیدا کرده و علامت بزند. در شروع تمرین هر بار تنها یک کلمه را برای او بخوانید و با توجه به پیشرفت کودک به تعداد کلمات اضافه کنید. سپس مجدد همان تمرین قبل را انجام دهید با این تفاوت که ابتدا چند جمله را برای کودک بخوانید و او به دقت به آن گوش دهد، سپس همان جملات را در مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید آن جملاتی را که برایش خوانده بودید را از بین مجموع جملات پیدا کرده و علامت بزند.