امروز بازی به شما معرفی می کنم که هدف آن کمک به رفع مشکل دانش آموزانی است که برخی از کلمات را در دیکته جا می اندازند و همچنین موجب تقویت تمرکز، تقویت حافظه شنیداری، تقویت توانایی حرکتی- شنیداری، تقویت توالی شنیداری کودکان می شود.
۱- چند کودک را کنار هم بنشانید و از آنها بخواهید این بازی را انجام دهند؛ نفر اول یک کلمه بگوید و نفر دوم همان کلمه را تکرار و کلمه دیگری را که مناسب است به آن اضافه کند. نفر سوم دو کلمه قبلی را بگوید و کلمه دیگری را که مناسب است به آن اضافه کند و به همین ترتیب، هر نفر به نوبت، کلمه مناسبی را اضافه می کند تا یک یا چند جمله را بسازند.
۲-همان بازی بالا را ترتیب می دهیم، ولی این بار، به جای استفاده از یک کلمه، کودکان باید از یک جمله استفاده کنند و همان جملات را تکرار و جمله جدید مناسبی را به جملات قبل اضافه کنند
۳- به کودک، چند دستور می دهیم و از او می خواهیم آن دستورات را به ترتیب اجرا کند. برای مثال از او می خواهیم که دو سه قدم به جلو برود، دو بار دست بزند و بعد دست راستش را بالا بیاورد.
مثال تمرین یک
نفر اول می گوید: من
نفر دوم می گوید: من در
نفر سوم می گوید: من در اتاقم
نفر چهارم می گوید: من در اتاقم نشسته
نفر اول می گوید: من در اتاقم نشسته بودم
نفر دوم می گوید: من در اتاقم نشسته بودم و
نفر سوم می گوید: من در اتاقم نشسته بودم و درس
نفر چهارم می گوید: من در اتاقم نشسته بودم و درس می خواندم
نفر اول می گوید: من در اتاقتم نشسته بودم و درس می خواندم که
نفر دوم می گوید: من در اتاقتم نشسته بودم و درس می خواندم که.....
مثال تمرین دو
نفر اول: علی در پارک بازی می کرد
نفر دوم: علی در پارک بازی می کرد که هوا سرد شد.
نفر سوم: علی در پارک بازی می کرد که هوا سرد شد. او تصمیم گرفت.
نفر چهارم: علی در پارک بازی می کرد که هوا سرد شد. او تصمیم گرفت که به خانه برگردد.
نفر پنجم: علی در پارک بازی می کرد که هوا سرد شد. او تصمیم گرفت که به خانه برگردد. در راه بازگشت نان داغ خرید.
نفر ششم: علی در پارک بازی می کرد که هوا سرد شد. او تصمیم گرفت که به خانه برگردد. در راه بازگشت نان داغ خرید تکه ای از آن را خورد.