اختلال یادگیری در کودکان یک اختلال عصبی- رشدی است که بر اثر تعامل عوامل ارثی و محیطی موثر، بر توانایی مغز در ادراک یا پردازش موثر اطلاعات کلامی یا غیرکلامی تاثیر می گذارد و از این رو ناتوانی یادگیری بسیار وسیع تر از مشکلات تحصیلی را در بر می گیرد. تقریبا هر جنبه از زندگی کودک از جمله تحصیلی، عزت نفس، خودکارآمدی را تحت تاثیر قرار می دهد و یک چالش مادام العمر است. مشخصه این اختلال مشکلات پایدار در زمینه یادگیری مهارت های تحصیلی مربوط به خواندن، بیان نوشتاری و ریاضیات است که در اوایل کودکی شروع می شود و با توانایی هوشی کلی کودک هم خوانی ندارد. تشخیص اختلال یادگیری در سال های قبل از ورود به مدرسه کار دشواری است، در بیشتر موارد اختلال یادگیری در فاصله زمانی پیش از دبستان تا کلاس دوم مشخص می شود. شروع اختلال یادگیری در اوایل ورود به مدرسه معمولا به شکل نمره های پایین و یادگیری ضعیف مشخص می گردد. در این میان با توجه به اینکه برخی از نقص های رفتاری، مشکلات روان شناختی و تغییرات در عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری خاص ناشی از عملکرد و ساختار مغزی این کودکان می باشد ورزشی مغزی به نظر می رسد بر بهبود شرایط این کودکان موثر باشد. ورزش مغزی به عنوان روش درمانی از طریق آموزش مهارت های حرکتی شناخته شده است. این درمان از طریق تمریناتی ساختارمند، مغز را فعال می کند تا استرس پیرامون خاطرات، موقعیت ها، افراد، مکان و مهارت های خاص را متعادل سازد. این پروتکل درمانی با فعال سازی هر دو نیمکره مغز از طریق الگودهی عصبی مجدد برای تقویت یادگیری کل مغز، عملکرد تحصیلی و رفتاری را افزایش می دهد. ورزش مغزی متشکل از ۲۶ حرکت است که می توان تعدادی از حرکات آن را طبق دستورالعملی که سایت بین المللی ورزش مغزی ارائه نموده اند جهت بهبود کارکردهای اجرایی انتخاب و مورد استفاده قرار داد. تعدادی از حرکات ورزش مغزی در ادامه معرفی می شود:
- نوشیدن آب
افراد شرکت کننده در آزمایش، هر کدام باید قبل از شروع تمرینات به مقدار کافی آب بنوشند.
- حرکت تکمه های مغز
فرد باید در حالیکه یک دست خود را روی ناف گذاشته است، با دست دیگر، درست زیر ترقـوه، یعنـی سـمت چپ و راست جنا سینه را بمالد. فرد زمانی که این حرکت را انجام می دهد می تواند تصور کند که یـک قلمـو بـر روی بینی اش قرار دارد و با آن ۸ پروانه ای را بر روی سقف بکشد و یا با چشمانش سراسر خطی را که به صورت عمودی است و دیوار اتا را به سقف آن متصل کرده است، دنبال کند.
- حرکات متقاطع
برای انجام این تمرین، فرد به طور ایستاده، به طور همزمان، آرنج دست راست را به زانوی پای چپ نزدیک می کند، و بعد بلافاصله این کار را با دست و پای دیگر نیز تکرار می کند. این تمرین باید چندین مرتبه تکرار شود
- حرکت قلاب
این حرکت هم به صورت ایستاده و هم به صورت نشسته می تواند انجام بگیرد. ابتدا فرد باید پـای چـپ را بـر روی پای راست قرار دهد. دست ها باید در جلوی فرد قرار بگیرند، سپس پنجه ها به صورت ضربدری در هم قالب شـوند. در مرحله بعد دست ها باید به داخل سینه برگردند. این حرکت بین ۱ تا ۲ دقیقه باید ادامه بیابد.
- حرکت کشش کشاله ران
فرد باید پاهای خود را در حالت راحتی جدا از هم نگه دارد. پای راست خود را به طرف راست نگه دارد و پـای چپ خود را به صورت مستقیم رو به جلو نگه دارد. پس از آن، با خم کردن زانوی راسـت عمـل بـازدم و بـا راسـت کردن آن، عمل دم را انجام دهد.
- حرکت تکمه های تعادل
فرد باید با دو انگشت یک دست خود، فرورفتگی پایه جمجمه را که در پشت لاله گـوش قـرار دارد لمـس کند و دست دیگر خود را بر روی ناف قرار دهد. نفس بکشد تا انرژی از قسمت پایین بدن به سمت بالا جریان یابد بعد از یک دقیقه پشت گوش دیگر را لمس کرده و حرکت را از نو اجرا کند.
- تکمه زمین
آزمودنی باید دو انگشت یک دست خود را زیر لب پایین و کف دست دیگر را پایین ناف قرار دهد. نفـس بکشـد تـا انرژی به مرکز بدن جریان پیدا کند.
- نقاط مثبت
نقاط مثبت فقط در بالایی چشم ها، بین خط رویش مو و ابروها قرار دارند.، نقـاط مثبـت بایـد بـا فشـاری کـافی و متناسب به سمت جلوی پیشانی کشیده شوند.
- تکمه فضا
فرد باید برای انجام این حرکت، دو انگشت یک دست خود را بالایی لب بالا (تقریبا زیر بینی) و کف دست دیگر را روی استخوان خاجی(آخرین نقطه کمر) قرار دهد. به مدت یک دقیقه این حالت را حفظ کرده و تنفس کند تا انرژی از ستون فقرات به سمت بالا جریان یابد.
- جغد
شانۀ مخالف خود را با یک دست گرفته و عضلات آن را محکم فشار دهید. سر خود را به سمت آن شانه بچرخانید.
،
.