آموزش تفکر انتقادی در قالب برنامه فلسفه برای کودکان می تواند با ایجاد تغییرات در دیدگاه کودک نسبت به خویش و افزایش توانمندی در سازش با انواع موقعیت های پر چالش و تنش زا و مدیریت کردن چنین موقعیت هایی، همچون سپری در برابر پیامدهای ناشی از اختلالات روانی عمل کرده و به طور قابل توجهی میزان آسیب پذیری در برابر آن را کاهش دهد. آموزش تفکر انتقادی موجب خودکنترلی، خودنظم دهی، خودجهت دهی و خوداصلاح گری فکری کودکان شده و به آنان در ارزیابی صحیح و شیوه های تصمیم گیری کمک می کند. افزون بر این، پرداختن به تفکر انتقادی و توجه آگاهانه و رشد ارتباط پذیرش بیشتر با تجربه زمان حال، می تواند به کودکان در رها کردن عادت ها و عدم بروز واکنش های غیرمفید در موقعیت های تنش زای فعلی، موجب انتخاب واکنش های مناسب تری شود که منجر به کاهش میزان آسیب پذیری شود. در برنامه فلسفه برای کودکان در حلقه های کندوکاو فلسفی، کودکان با یکدیگر به تفکر و گفت و گو پرداخته و با استدلاهای یکدیگر مخالفت می کنند و هر فرد این امکان را دارد که تا پایان جلسه به کمک دوستان خود فرآیند تفکر و تصمیم گیری خود را اصلاح کرده و خطاهای احتمالی در فرآیند تفکر که منجر به تصمیم اشتباه می شود را حذف نماید. این به کودکان کمک می کند تا به ابراز استدلال های خود پرداخته و آنها را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند و با گفت و گو و مباحثه در فرآیند جلسه به تصحیح اشتباهات و خطاهای خود اقدام نمایند و از این طریق تحریفات شناختی خود را کاهش دهند. با توجه به اینکه برنامه فلسفه برای کودکان با مفاهیم انتزاعی سروکار دارد و کودکان نیز باید در مورد این مفاهیم به کندوکاو فلسفی (که یکی ازمهمترین اهداف این برنامه است) بپردازند، در برخی اوقات انجام این مهم برای کودکان کار نسبتاً دشواری است، بنابراین جهت رهایی از جو خشک و سنگین کلاس، ملموس و عینی کردن این مفاهیم تا حد توان، همچنین جذابیت بخشی به این برنامه به نحویکه فراگیران با اشتیاق و علاقه بیشتری در کلاس درس حاضر شوند می توان از فناوری های دیجیتال در اجرای این برنامه استفاده شود.