فناوري هاي بیمه یا همان اینشورتک ها ، به معناي کاربرد نوآورانه فناوري اطلاعات و ابزارهاي هوشمند در راستای ارائه خدمات بیمه و یکی از حوزه هاي زیرمجموعه فناوري های مالی است که در ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه کاربرد دارد. صنعت بمه با کمک ابزارهایی مانند کلان داده ها، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا،، بلاک چین و بسیاری از ابزارهای هوشمند دیگر، با جمع آوري و تحلیل اطلاعات مشتریان اقدام به ارائه خدمات بهتر بیمه ای متناسب با نيازهای متغیر جوامع می کند. استارت آپ های فناوری بیمه نخستین شرکت ها در صنعت بیمه بودند که از این فناوری های جدید استفاده کردند، اما هم اکنون شرکت های بیمه بزرگ ملی در بسیاری از جنبه های کسب و کار خود از فناوری بیمه استفاده می کنند. فناوری های جدید بخش بیمه را قادر می سازد تا بینش های بهتری از داده های مشتری برای پشتیبانی از عملیات تجاری خود جمع آوری کنند. اکنون شرکت های بیمه فرصت هایی را برای استفاده از فناوری بیمه در تمام مراحل زنجیره ارزش بیمه از جمله بازاریابی، فروش و طراحی محصول، پذیره نویسی و رسیدگی به خسارت پیش رو دارند.
مهمترین دستاوردهای بازاریابی دیجیتال درحوزه بیمه:
- شناخت بازار
شرکت های بیمه برای اینکه در بازار به فعالیت خود ادامه دهند، باید در فضای دیجیتال حضور یابند و ابزارهای مورد نیاز آن را به کار گیرند؛ زیرا تنها به این وسیله می توانند تغییرات گرایش های بازار را درک و مشاهده کنند که امروز مشتری به دنبال چیست.
پشتیبانی مشتریان
در سال های گذشته گرایش مردم به سمت شبکه های اجتماعی رشد داشته است. مخاطبان ترجیح می دهند به جای تماس با شرکت و دادن پیام، با چت و اینترنت مسائل خود را منتقل کنند. پس نیاز است که شرکت ها و نمایندگان بیمه در جایی که مشتریان حضور فعال دارند به خصوص شبکه های اجتماعی حضور فعال تری داشته باشند.
- آگاهی از برند و هدایت افکار
در دنیایی که مصرف کنندگان انتظارات بیشتری یافته اند، نیاز به ارائه خدمات عالی و قیمت رقابتی بحث مهمی است. یک راه مهم در این زمینه وجود دارد و آن رساندن ارزش بیشتر به مخاطبان با بازاریابی محتوایی است.