رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۵:۳۰:۴۰ ۲۰۲۴/۰۵/۱۲     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

در نظام برنامه ريزي آموزش و پرورش، يكي از اهداف و اساسي ترين برنامه ها، پـرورش قـدرت تفكر خلاق است. آموزش تفكر خلاق در مدارس به حل مسائل و مشكلات عاطفي و روان شناختي كودكان و نوجوانـان كمـك مـي كنـد. تأثير آموزش تفكر خلاق بر زندگي و ابعاد مختلف زنـدگي، كـاملا مشـهود است؛ از رشد و پيشرفت تكنولوژي تا پزشكي و غیره. افزون بر اين كه ميان تفكر خلاق و ديگر مهارت هاي سـطح بالاي تفكر، ارتباط وجود دارد. مي توان اظهار داشت كه اثرگذارترين عامل در آموزش تفكـر خـلاق در مدارس، معلم است. هسته مركزي اجرايي در آموزش تفكر خلاق، معلم است؛ شخصي كه بايد هم به چالش ها توجه كند و هم خودش راهكار آموزش تفكر خلاق باشـد. معلم خود نيز مي تواند منشأ و عامل چـالش هـاي آموزش تفكر خلاق باشد و هم مي تواند مؤثرترين عامل زمينه ساز و اجراي مطلوب اين نوع از آموزش باشد. بررسي تطبيقي برنامه ها و الگوهاي آموزشي متناسب با آموزش تفكر خـلاق در نظـام هـاي آموزشي مختلف كشورهاي موفق و بررسي تأثير استفاده از نيروهاي متخصص و كارآزموده در پرورش مهارت هاي تفكر در نظام آموزشي همچنـين اثربخشـي توجـه عوامـل مختلـف نظـام آموزشي به بعد روان شناختي و عاطفي دانش آموزان در فراگيري و كسب مهـارت هـاي تفكـر از جمله پيشنهادات برای افزایش تفکر خلاق است. تعدادي از معلمان بر ضرورت آگاه كردن والدين در امر آموزش تفكر خلاق تأكيـد كـرده انـد اين نشان دهنده ارتباط همه جانبه با آموزش تفكر خلاق است، بدين معني كه اگر والدين آگاه نباشند، تلاش هاي فضاي آموزشي تأثير كافي را نخواهد گذاشت و خانواده به عنوان تكيـه گـاه رشد فرزندان، لازم و ضروري است كه با آموزش تفكر خـلاق و نتـايج و مراحـل آن آگـاهي داشته باشند. همچنین شكي نيست كه فضا و تجهيزات آموزشـي مناسـب در كيفيت تدريس معلم بسيار مؤثر است. كثـرت شـاگردان، نداشـتن ميـز و نيمكـت، كيفيـت نامطلوب تخته، نور ناكافي، كلاس هـاي سـرد و تاريـك بـا پنجـره هـاي مشـرف بـه خيابـان، غيربهداشتي بودن كلاس و نداشتن زمين بازي، كتابخانه، نمازخانه، آزمايشگاه و صدها امكانات ديگر مي توانند روش تدريس معلم را تحت تأثير قرار دهند.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب