ویژگی های کتابخانه های قرن گذشته عبارت بود از: فضایی آرام بدون امکان صحبت کردن، خوردن و آشامیدن، تنها مخزنی از کتاب ها با سالن های وسیعِ پُرشده از قفسه های کتاب، میز امانت و دائرةالمعارف باابهت، فضاهای کم برای تعاملات اجتماعی همراه با تصور رســمی از کتابداران به عنوان محافظان کتاب ها. اما دیگر حضور در کتابخانه صرفا به خاطر بهره مندلی از اطلاعات و داده های آرشیو شده نیست؛ زیرا این امکان وجود دارد که با جست و جو در فضاهای مجازی و وب گردی با یک کلیک به اطلاعات منبع مورد نیاز دست یافت. آنچه هنوز کتابخانه های عمومی را به مقصدی بدل میکند، میل فزاینده به حضور در مکان هایی است که ضمن تأمین خواسته های دانش محور، انجام فعالیت های فرهنگی و مشارکت های اجتماعی را ممکن می سازد. در همۀ تحولات، معماری در شکل گیری فرهنگ فضایی نقشی مهم ایفا میکند، و می توان گفت فضا وجه اصلی در نمود یافتن روند تغییرات در کتابخانه هاست. کتابخانه به مثابۀ مکانی زنده و پویا امکان گردش اطلاعات از منابع به مخاطبان و از مخاطبان به یکدیگــر را فراهم میکنند و چرخۀ تعامــل، گفت و گو و آموختن را به راه می اندازند. فضای کتابخانه می تواند الهام بخش جامعه برای آموختن مدام باشد، فرصتی برای تمرین گفت و گو و تعامل با دیگری را فراهم کند، روابط درون جامعه را تقویت کند و بر روابط بین جوامع پای فشرد. کتابخانه ممکن است در جامعه ای فضای اندیشیدن با یکدیگر باشــد، و در جایی دیگر مجموعه ای از منابع دانش را گرد هم آورد، و همچنین ممکن است ناگزیر به تقویت کنش های مدنی متمرکز شود. از این رو، فضای معماری مطلوب ناگزیر باید نیازهای متنوع و گاه حتی متناقض کاربران را بــرآورده کند. مثلا یکی به دنبال سکوت در کتابخانه هاست و دیگری در جســت و جوی گفت و گو و تعامل با دیگران باشد و به همگان از جمله کتابداران وکاربران این فرصت را دهد تا توانمندی ها و مهارتهای خود را در نقش راهنما و چه بســا یاریگر تسهیل کننده به کار گیرند و حتی توسط خود کاربران شکل بگیرد و مدیریت شود، پاسخگوی نیازهای امروز باشد و قابلیت خود ترمیمی و خودسازی برای آینده داشته باشد.
field_video