هوش تجاری ترکیبی از فناوری های نوین مانند: سیستم های ذخیره اطلاعات، انبار داده ها و ابزارهای تحلیلی مانند: گزارش گیری، کارت های امتیازی متوازن، تحلیل های آنلاین و داده کاوی است که با استفاده از این ابزارها به جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب و کار می پردازد و به مدیران کسب و کار کمک می کند تصمیمات بهتری اخذ نمایند. هوش تجاری در مدیریت و تجزیه و تحلیل داده های ساختار نیافته و ساختاریافته و مبتنی بر تراکنش مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این با استفاده از ابزارها و برنامه های کاربردی به مدیریت داده ها می پردازد و این امکان را برای مدیران کسب و کار فراهم می آورد تا تصمیمات سازنده و اثربخشی اخذ نمایند. هوش تجاری یک چارچوب کاری شامل فرآیندها، ابزارها و فناوری های مختلف است که توانایی یک شرکت برای استفاده از داده ها موجود را به طور معناداری افزایش می دهد. هدف اصلی هوش تجاری خودکارسازی و یکپارچه کردن هرچه بیشتر مراحل و عملکردهای کسب و کار است و با ارائه تکنیک ها و راه حل هایی به منظور گزارشگیری، بازاریابی، درک دقیق شرایط پیچیده کسب و کار و ساده نمودن فرآیندهای تصمیم گیری در دوره بحرانی و مالی و اقتصادی می تواند تحلیل های به روز و پیشگویانه ای از عملیات کسب و کار فراهم نماید. و از این طریق زمینه را برای ارائه خدمات جدید با هدف جذب مشتریان جدید، افزایش وفاداری مشتریان فعلی، ایجاد فرصت های جدید و درنهایت افزایش سودآوری شرکت ها فراهم آورد. بسیاری از شرکتها به نحوی به دنبال درونی کردن هوش تجاری و تحلیلی در کارمندانشان هستند، تا بتوانند از طریق آن بسیاری از مسائل تجاری سازمان مانند افزایش نرخ پاسخ از طریق پست مستقیم، تلفن، ایمیل و کمپین های بازاریابی را حل کنند.
کاربرد هوش تجاری در کسب و کار شما:
- شناسایی سودآورترین مشتریان و دلایل وفاداری آنها
- شناسایی مشتریان بالقوه
- تجزیه و تحلیل دادههای در جریان برای بهبود استراتژی تجارت الکترونیک
- شناسایی مشکلات گزارش شده توسط مشتریان و بررسی کمبودهای محصول