امروزه پیشرفت هوش مصنوعی توانسته است الگوهای زندگی و کسب و کار افراد را متحول ساخته و تغییراتی عمده را در محیط اجتماعی ایجاد نماید. هوش مصنوعی تعریفی را از هوشمندی ماشین ها بیان می کند و اشاره بـه شاخه ای از دانش رایانه دارد که ایجاد چنین سطحی از هوشمندی برای ماشین ها جزئی از اهداف آن است. هوش مصنوعی شامل حوزه هـایی نظیر تحلیل رفتار مشتریان، فعالیت های بازاریابی تولید محتوا و برنامه ریزی و مدیریت تولید می داند. تحلیل رفتار مشتریان به فعالیت های مربوط به تماس با مشتریان از جمله هماهنگی میان فعالیت های فـروش، بازاریابی خدمات مشتریان، پشتیبانی میدانی اشاره دارد. در واقع هوش مصنوعی به شرکت ها امکان تمرکز بر سودآورترین مشتریان را می دهد تا به تغییر رفتار مشتریان به کم هزینه ترین و کارآمدترین شکل ممکن بپردازد و از این طریق مزیت رقابتی قابل توجهی را برای شرکت به دنبال داشته باشد. فعالیت های بازاریابی استفاده از هوش مصنوعی را در یافتن الگوهایی نمایان می سازد که نشان می دهد کدام مشتری و با چـه ویژگی های مشخصی نیاز است که مـورد بازاریابی دقیق و کارزار تبلیغاتی قرار داده شود. تولید محتوا، اطلاعات و نرم افزارهایی را ارائه می دهد که بر پایه هوش مصنوعی بتوانند اطلاعـاتی را به شیوه ای خودکار و هوشمندانه به کار گرفته و در اختیار مدیران قرار دهند. برنامه ریزی مدیریت تولید نیز استفاده از هوش مصنوعی را در جهت برنامه ریزی در شرکت ها بیان می کند. این امر از طریق زمان بندی تولید و فروش شرکت ها و نیز روش های بهینه سازی تولید که در پژوهش های عملیاتی مورد بحث قرار می گیرند، انجام می شود. سازمان های می تواننـد از تسـلط خـود بـر مفهـوم هـوش مصـنوعی به عنوان ابزارهـای هسـته ای و اصـلی فعالیت برای ارتقای عملکرد سازمانی و تاثیر بیشتر بازاریابی نوین در این زمینه در برابـر سـایر رقبـای خـود اسـتفاده کننـد.
field_video