کاربردهای واقعیت افزوده بسیار گسترده است و از حیطههای آموزشی و سرگرمی گرفته تا تجارت و درمان را در خواهد گرفت. بر خلاف واقعیت مجازی که جایگزین دید شما می شود، واقعیت افزوده به آن چیزی که شما می بینید، اطلاعاتی می افزاید. واقعیت افزوده طلاعات دیجیتالی مربوط به عناصر دنیای واقعی را تحت دنیای مجازی نمایش میدهد. اساس دنیای واقعیت افزوده همان دنیای واقعی است که با جزئیات دیجیتالی دیگر، لایه های جدیدی از اطلاعات را طبقه بندی میکند و محیط واقعی که شما در آن قرار میگیرید را با اطلاعات دیجیتال نمایش می دهد. یکی از چالش های تجارت الکترونیک جلب توجه و حفظ توجه مشتریان در یک بازار شلوغ و رقابتی است. واقعیت افزوده میتوانند با ارائه اطلاعات، تجسم و تعامل بیشتر به مشتریان کمک کنند تا محصولاتی را پیدا کنند که با نیازها و ترجیحات آنها مطابقت دارد. واقعیت افزوده میتواند مشتریان را قادر سازد تا بارکد محصول را اسکن کنند و جزئیات، نظرات یا توصیههای بیشتری را روی صفحه نمایش خود ببینند. یکی دیگر از چالشهای تجارت الکترونیک کاهش عدم قطعیت و ریسک خرید آنلاین محصولات بدون دیدن یا لمس آنهاست. واقعیت افزوده میتوانند با ارائه پیشنمایشها، شبیهسازیها و آزمایشهای واقعیتر و شخصیشدهتر به مشتریان در ارزیابی محصولات کمک کنند. به عنوان مثال، واقعیت افزوده می تواند مشتریان را قادر سازد تا ببینند که یک محصول چگونه به نظر میرسد یا در محیط خود، مانند مبلمان، لباس، یا لوازم جانبی مناسب است. VR میتواند به مشتریان اجازه دهد تا محصولی را در یک سناریوی شبیهسازی شده، مانند مقصد سفر، بازی یا خدمات، آزمایش یا تجربه کنند. مثلا شما میتوانید چراغ مطالعهای که قصد خرید آن از یک فروشگاه اینترنتی را دارید روی صفحه تلفن همراه خود در حالیکه دوربین آن را رو به روی میز تحریر خود گرفتهاید، ببینید طوریکه انگار به صورت واقعی و سه بعدی روی میز شما قرار گرفته است. به این ترتیب، میتوانید ببینید که آیا رنگ و ابعاد آن چراغ مطالعه با فضای میز شما سازگار است یا خیر و درک ملموسی از واقعیت اتاق خود وقتی چراغ جدیدتان به آن اضافه میشود داشته باشید.