چگونه در بگو مگوها کوتاه بیاییم و شعله خشم دیگران را خاموش کنیم. در اینجا ۱۵ راهکار برای این مسئله بیان می کنیم.
● به فرد عصبانی بگویید که به طور کامل، حق با اوست:
حرفهای او را تأیید کنید. اینکار سبب می شود دست از عصبانیت بردارد با او هم عقیده شوید و بدانید که به این ترتیب، کوتاه می آید. بنابراین، به جای اینکه با او بحث کنید، مشتاقانه به حرفهایش گوش دهید چرا که بزرگترین مشکل او، نیاز به حس هم دلی و درک شدن از سوی دیگران است.
● او را وادارید که سخنان آتشین خود را بدون مخالفت بر زبان آورد:
هنگامیکه عصبانیت خود را خالی کرد، به او یادآور شوید که قبولش دارید و متوجه گرفتاری اش هستید، ولی از او خواهش کنید در صورت امکان یکبار دیگر، مشکلش را بر زبان آورد تا شما، آنرا اندکی بهتر دریابید لحظه ای که او شروع به بازگویی مسأله اش می کند، آرام آرام از خشمش کاسته می شود و درنتیجه، عصبانیت او پایان می یابد.
● جروبحث های کلامی را به راحتی پایان دهید:
به جای اینکه با جروبحث در مورد امور جزئی، شانس کامیابی خود را از دست بدهید، بر خشم خود غلبه کنید. جروبحث، هرگز منطقی نیست زیرا شما را حتی در عین پیروزی، مغلوب جلوه می دهد. به جای بگومگو از کلمه هایی استفاده کنید که به غرور طرف مقابل آسیب نرسانده و جذاب و گیرا باشد.
● هرگز تحت تأثیر احساسات قرارنگیرید:
در عین اینکه دارای احساسات هستید، از فشارهای احساسی دوری جویید در این صورت است که هیچگاه به جروبحث های بیهوده، گرفتار نمی شوید. درضمن، برای شعله ور کردن خشم دیگران، سوخت فراهم نسازید!!
● نگذارید موقعیت های جدالی پدید آیند:
دیگران را از دلواپسی، سراسیمگی، آزرده خاطری و پرخاشگری بازدارید آنان را دلشاد کنید تا بحث و جدلی روی ندهد.
● چنانچه نسبت به شما بی حرمتی شده است، آنرا نادیده انگارید:
توهین دیگران را با تبسمی، بی اثر سازید. وقتی شما جروبحث راه نیندازید آنان ساکت می شوند.
● اظهارنظرهایی را که مانند شمشیر بر دیگران، جراحت وارد می کنند، از یاد ببرید:
همه واژه های طعنه آلود، انتقادی و دلسردکننده را از فرهنگ واژه هایتان بزدایید. مهربان، دلسوز و همدل باشید. به فرد خشمگین، اجازه دهید فکر کند که حق با اوست تا برنده این نزاع لفظی شود.
● به سادگی، انتقادپذیر باشید:
او را به خاطر ابراز نظر هوش مندانهاش بستایید و بگویید که به طور کامل درست می گوید.
● به جای حاضرجوابی های انتقام جویانه، با تمجید، او را شگفت زده کنید.
● در حضور فرد غضبناک، به نرمی سخن بگویید:
هرچه با او آهسته تر حرف بزنید به طوری که به سختی کلام شما را بشنود سریعتر می توانید جلوی خشمش را بگیرید و به ناچار مجبور خواهد شد آهنگ صدایش را پایین آورد تا دریابد که آیا شما هم در این بحث و جدل شرکت کردهاید یا نه؟
● چهره خویشتن را با تبسم، مزین کنید و گرم محکم با او دست بدهیید:
برای لبخندزدن، تنها ۱۲ عضله شما به کار می افتد ولی برای اخم کردن ۴۶ عضله به زحمت می افتد. بنابراین، از اخم کردن بپرهیزید و انرژی کمتری هدر بدهید.
● به زبان او سخن بگویید:
او فقط زبانی را درمی یابد که با ایده هایش سازگار باشد و تنها چیزی را می پذیرد که آن را بفهمد، از این رو، به زبان او حرف بزنید
● در همه حال، آرام نمایان شوید:
هیچگاه صدایتان را بالا نبرید. دیگران هم در برابر آرامش شما می کوشند هم چون شما آرام باشند و آنگاه عصبانیت از بین می رود.
● در لحن صدایتان، خوشبینی و خشنودی را حفظ کنید.
● در مواجهه با فرد عصبانی، پیوسته به موردهای مثبت بیندیشید:
به آسانی از افسردگی، ناراحتی، دلسردی و احساس حقیرشدن، خودداری ورزید. به هیچوجه نکته های منفی را به زبان نیاورید.