فراموش کردن آگاهانه، به یادگیری بهتر کمک می کند. ما قادر نیستیم قسمت یادگیری ذهن را کاملا به تصرف خود درآوریم حتی نمی توانیم ادعا کنیم توانایی یادگیری هر مطلبی را داریم بهتر است اول مطالب فراگرفته غیرمفید را حذف کنیم. این عمل، حجم پذیرش اطلاعات مفید را افزایش می دهد. درواقع، اگر مطلبی را خوب یاد بگیریم، در ذهن ما ثبت می شود؛ به همین دلیل باید پیوسته در تلاش باشیم که این مطالب مفید باشند؛ زیرا اطلاعات بیهوده، سرعت یادگیری و قدرت حل مسائل را کاهش می دهد اما در ابتدا پاک کردن اطلاعات غیرلازم، دشوار است. این اطلاعات حتی بدون تلاش شما به دلیل اهمیت موضوع، در ذهن ثبت شده و جا اشغال کرده اند. به این دلیل که تمام موضوعات و اطلاعات موجود در ذهن ما تحلیل و بررسی نشده اند، میزان اهمیت آنها نیز مشخص نیست. وقتی شروع به تحلیل کنیم، عملا متوجه می شویم که بسیاری از اطلاعات ثبت شده، مفید نیستند. باید این گونه اطلاعات را از پوشه اصلی خارج یا به کل حذف کنیم؛ خارج کردن یعنی جا به جایی دیگر اطلاعات حافظه و حذف آنها به معنی رهایی ذهن است. طبیعی است که اتفاقات پیش بینی نشده به دلیل اهمیت ویژه، ابتدا به وسیله تنش، بزرگ نمایی شده و حجم زیادی از ذهن را تصرف کرده اند و تصمیم گیری های ما را دچار اختلال می کنند اما می توان با قدرت تصمیم گیری فوق العاده، به سرعت، آنها را تحلیل کرد و در جایگاه مناسب قرار داد. اگر در شیوه پذیرش اطلاعات تحولی اساسی ایجاد کنیم، با دقت متوجه خواهیم شد که حجم و ظاهر مسائل با واقعیت ها، همخوانی لازم را ندارند چون در بدو پذیرش، اندیشه های بیهوده را به همراه واقعیت به ذهن خود راه داده ایم؛ یعنی در زمان تحلیل، بررسی مسأله به همراه ضایعات پذیرش شده غیرلازم، انرژی زیادی از ما خواهد گرفت. برای فراموش کردن موضوعی آزاردهنده، نباید هر مسیری را برگزینید؛ کافی است فقط اصل موضوع را رها کنید. برای فراموش کردن موضوعی تلاش کنید که جایگزین مطمئن و برتری برایش انتخاب کنید.