یکی از خطاهای رایج، اولیه و تکراری در دوره ابتدایی به ویژه پایه اول، نارسانویسی است که خطاها و علل نارسانویسی نیز عبارتند از کج نویسی، راست نویسی بیش از حد، پرفشار نوشتن، نامرتب نویسی، فاصله گذاری بیش از حد و زاویه دار نویسی بیش از حد.
- علت کج نویسی بیش از حد: بسیار نزدیک بودن بازو به بدن، دور بودن خیلی زیاد نوک قلم از انگشتان، درست نبودن جهت حرکت قلم و بسیار سفت گرفتن شست می باشد.
- علت راست نویسی بیش از حد: بسیار دور بودن بازو از بدن، هدایت قلم به تنهایی توسط انگشت سبابه و ناصحیح بودن جهت کاغذ اشاره کرد.
- علت نامرتب نویسی: نبودن آزادی حرکت، حرکت بیش از حد کند دست، محکم گرفتن قلم و نادرست یا ناراحت بودن وضعیت است.
- علت فاصله گذاری بیش از حد: پیشرفت بیش از حد سریع قلم به سمت چپ
- علت زاویه دار نویسی بیش از حد: بیش از حد شل نگهداشتن قلم، حرکت بیش از حد کند قلم است.
اقدامات لازم برای ترمیم و درمان نارسانویسی
- روان نویسی در اختیار دانش آموز قرار دهید تا خطوطی به دلخواه رسم کند.
- یک وایت برد کوچک و قابل حمل و نقل در اختیار کودک قرار دهید تا به دلخواه روی آن نقاشی کند یا خطوطی رسم کند.
- نحوه مداد دست گرفتن دانش آموز باید صحیح باشد. ( مداد باید بین انگشت شصت و انگشت اشاره قرار گرفته، از بالای قسمت تراشیده شده، گرفته شود.)
- اگر انگشتان و عضلات کوچک و بزرگ دست، ضعیف یا کوچک هستند، از مدادهای باریک تر استفاده شود و مداد خیلی کوتاه نباشد.
فعالیت هایی برای تقویت عضلات کوچک و بزرگ دست:
- از کودک بخواهید کاغذهای باطله یا کاغذ روزنامه با دست هایش مچاله کند.
- با استفاده از قیچی، کاغذهای باطله را قیچی کند.
- از او بخواهید تا زیپ، دکمه های لباس و بند کفش خود را باز و بسته کند.
- در محلی که ماسه یا خاک نرم وجود دارد، از او بخواهید به کمک یک چوب، با ماسه و خاک بازی کند.
- یک سری خط های موازی با فاصله کم و زیاد رسم کنید و از دانش آموز بخواهید تا وسط هر دو خط موازی، یک خط راست رسم کند.
- از دانش آموز بخواهید شکل های نقطه چین را پررنگ کند.
- ابتدا اعداد، کلمات و حروف را به صورت کامل بنویسید و سپس در کنار آن همان اعداد و کلمات را به صورت ناقص بنویسید و از کودک بخواهید آنها را کامل کند.
- دو نوار موازی هم را با فاصله مناسب به کاغذ بچسبانید و از کودک بخواهید تا بین آن دو نوار بنویسید. با انجام این تمرین ها، می توان امیدوار بود که در مدت کوتاهی، نارسانویسی اصلاح شود و آنگاه مربی با ایجاد شوق و دادن اعتماد به نفس به دانش آموز، مستقیما او را برای خوب نوشتن کمک کرد؛ اما از دلایل و علل مهم نارسانویسی می توان به مواردی چون عدم حرکت مناسب انگشتان، عدم هماهنگی چشم و دست؛ عدم یادگیری مفاهیم پایه ای مانند: بالا، پایین، زیر و رو؛ استفاده نامناسب از میز و صندلی و مداد نامناسب؛ بی قراری و پرتحرکی؛ تاخیر در تکلم؛ فقر یا نارسایی آموزش؛ خطا در ادراک دیداری واژه ها و عدم هماهنگی کلی بدن اشاره کرد.