بسیاری از والدین که دانش آموز دبستانی دارند، از بدخطی یا بدنویسی فرزندشان شکایت دارند و به دنبال دلیل بروز این اختلالات هستند تا با رفع آنها به فرزندشان کمک کنند تا در آینده خط زیبایی داشته باشد. پیش از اینکه به انواع اختلالات در نوشتن اشاره شود، بهتر است بدانید کودک برای ورود به مدرسه نیاز به تقویت ماهیچه های دست و انگشتان دارد. برای این منظور قبل از پیش دبستان، والدین می توانند خمیرهای بازی با گل رس در اختیار فرزندشان قرار دهند تا کودک با آنها شکل های متنوع بسازد. هر چه خمیر سفت باشد، به تقویت این مهارت کمک بیشتری می کند. استفاده از سازه های مختلف برای ساخت ماشین ،هواپیما و ... همچنین استفاده از کتاب هایی که حروف و اشکال نقطه چین دارند و کودک باید نقطه چین ها را به هم متصل کند، نیز به تقویت و افزایش مهارت انگشتان کودک کمک می کند. والدین باید توجه داشته باشند که نوشتن، یک فرآیند عصبی پیچیده است که به هماهنگی مکانیسم های چندگانه مغز مرتبط است و نیازمند تحریک و ادغام زنجیره منابع اطلاعاتی چندگانه، توجه، حافظه، مهارت های حرکتی، زبان و شناخت است. به طور کلی دست خط به یک دسته مهارت های کوچک متکی است که در صورت عدم وجود این مهارت ها مشکلات مربوط به دست خط بد بروز می کند و بسیاری از کودکان آنقدر بد خط می نویسند که نوشته آنها نامرتب و خواندن آن بسیار دشوار می شود. این مهارت ها عبارتند از:
• نوشتن نامه
• قرار دادن حروف و کلمات در یک برگه
• نوشتن حروف در اندازه مناسب
• فاصله بین حروف و کلمات
• نگه داشتن و کنترل یک مداد یا خودکار
• نگه داشتن کاغذ با یک دست در حالی که مشغول نوشتن با دست دیگر است
• اعمال فشار مناسب روی کاغذ با ابزاری که می نویسد
• قرار دادن دست و بازو در موقعیت مناسب