رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۴:۰۷:۴۷ ۲۰۲۴/۲۹/۰۳     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

شناوری مغناطیسی و یا MAGLEV تکنولوژی جدید در صنعت حمل ونقل محسوب می شود. مگلو با داشتن سرعتی بالا از سیستم های تعلیق مغناطیسی غیرتماسی، هدایت کننده و رانشی استفاده می شود. سیستم مگلو با بهره گیری از میدان مغناطیسی که بین وسیله نقلیه و ریل راهنما ایجاد می گردد در فاصله اندکی از خط معلق مانده و در طول آن به حرکت در می آید. در شناوری مغناطیسی به دلیل عدم تماس فیزیکی، اصطکاک تماسی وجود ندارد. سه ویژگی اصلی تکنولوژی مگلو عبارتند از سیستم شناوری، سیستم رانشی و سیستم هدایت گر. در طراحی سیستم های فوق از نیروهای مغناطیسی به منظور اجرای سه هدف ذکر شده استفاده می شود. بررسی انواع سیستم های این تکنولوژی از آنجا حائز اهمیت است که سابق براین استفاده از آنها در قطارها استفاده شده و هم اکنون می بایست با تغییراتی بسته به نوع عملکرد مورد نیاز از آنها برای یک وسیله نقلیه با حرکت عمودی (کابین آسانسور) استفاده شود. در حال حاضر در بین سیستم های موجود در جهان دو طراحی عمده و اصلی و در عین حال متفاوت در طراحی سیستم های شناوری وجود دارد. این نوع سیستم ها عبارت اند از:
-  سیستم قطار مگلو ساخت کشور آلمان با نام ترنس رپید با احداث و بهره برداری در شانگهای چین که طراحی آن از نوع شناوری مغناطیسی EMS نامیده می شود. عملکرد این سیستم براساس نیروی جاذبه است.
- سیستم قطار مگلو احداث شده توسط ژاپن که شناوری الکترودینامیک EDS نامیده می شود. طراحی مگلو سری MLU مرکزتحقیقات فنی ژاپن و مرکز راه آهن سابق ژاپن سیستم EDS می باشد. عملکرد این سیستم براساس نیروی
دافعه است.
در سیستم های شناوری الکترومغناطیسی آهن رباهای پشتیبان تکیه گاهی مهار شده الکترونیکی که به صورت الکتریکی کنترل می شوند در هر دو طرف در سرتاسر راستای طولی وسیله نقلیه قرار دارد و باعث بلند شدن و شناور وسیله نقلیه بر روی مولدهای فرومغناطیسی نصب شده در سطح زیرین هادی راه می گردد. آهن رباهای الکتریکی در وسیله نقلیه در اندرکنش با ریل های فرومغناطیسی هادی راه بوده و آنها را به خود جذب می کند. سیستم کنترل الکترونیکی به گونه ای تجهیز شده است تا فاصله بین هادی راه و وسیله نقلیه را حفظ کرده و از تماس آن دو جلوگیری به عمل آورد. در سیستم شناوری الکترودینامیکی، آهنربای مغناطیسی در وسیله نقلیه استفاده می شود. در سرتاسر خط آهن رباهایی در بخش داخلی خط وجود دارد که جریان برق را در جداره داخلی خط هنگامیکه وسیله نقلیه در حال حرکت است القا می کند. سیستم شناوری الکترودینامیکی براساس نیروی دافعه قطب های همنام عمل می نماید. در آهن رباهای مغناطیسی واقع در زیر وسیله نقلیه و بر روی مسیر خط قطب های غیرهمنام یکدیگر را دفع و وسیله نقلیه را بلند می نماید. تحت اثر نیروهای دافعه پایداری تکیه گاهی وسیله نقلیه در خط به طور ذاتی فراهم می گردد چرا که با افزایش دافعه مغناطیسی وسیله نقلیه خط، فاصله های عمودی و جانبی افزایش می یابد. حرکت سیم پیچ مغناطیسی در طول خط از چسبیدن آهنرباهای نصب شده به زیر قطار جلوگیری کرده و سبب می شود که قطار در حدود ۱ الی ۱۰ سانتیمتر از خط بلند شود. در سیستم فوق وسیله نقلیه در سرعت های پایین تر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در حالت های معلق یا شناوری قرار نمی گیرد زیرا در سرعت های پایین نیروی به وجود آمده برای بلند کردن وسیله نقلیه کافی نخواهد بود لذا واگن ها به صورت هیبرید ساخته می شود و برای سرعت های کمتر از چرخ هایی برای حرکت استفاده می شود.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب