بیش فعالی نوعی اختلال شایع است که حدود هشت تا ده درصد کودکان را مبتلا می کند. این بیماری در پسران شایع تر از دختران است که هنوز دلیل اصلی آن مشخص نشده است. عوامل متعددی در زمینه علل بروز بیش فعالی ذکر شده است که تغذیه یکی از مهمترین عوامل فوق است. از سوی دیگر روند رو به رشد این بیماری در کشورهای مختلف می تواند حاکی از وجود تاثیرات محیطی/ تغذیه ای در گذار تغذیه ای قرن حاضر باشد. نشانه هایی همچون بی توجهی، اشتباه مکرر در انجام تکالیف، حواس پرتی، گوش ندادن به خواسته های معلم، پریدن وسط حرف دیگران، اشکال در انجام تکالیف و نظم بندی تکالیف، بی علاقگی به درس و انجام تکالیف مدرسه، گم کردن اشیا و لوازم مدرسه مانند کتاب و مداد و سریع حواس پرت شدن با هر محرک بیرونی از نشانه های اختلال نقص توجه و بیش فعالی محسوب می شود. عدم تشخیص و درمان به موقع این اختلال موجب ایجاد مشکلات آسیب شناختی جدی در زندگی بیمار می شود. جدیدترین درمان برای کودکان بیش فعال آموزش نوروفیدبک می باشد، نوروفیدبک نوعی رویکرد توانبخشی در درمان است، هدف آن بهنجار سازی پایدار رفتار بدون وابستگی مداوم به داروها با رفتار درمانی است. نوروفیدبک، یک سیستم درمان جامع است که مستقیم بر روی کار مغز کار می کند، امواج مغزی با فعالیت و عدم فعالیت الکتریکی نورونها در ارتباط هستند سیکل آنها بارها و بارها بالا و پایین می رود. بلافاصله زمانی که سیکل امواج مغزی مراجع بر اساس الگوی تعریف شده حرکت کند بازخورد دریافت می کند. در نوروفیدبک سنسورهایی که الکترود نامیده می شوند بر روی پوست سر بیمار قرار می گیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز فرد را ثبت و در قالب یک بازی کامپیوتری با فیلم ویدیویی، به او نشان داده می شود. در این حالت فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست تنها با امواج مغزی شخص انجام می شود. به این شکل فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز با تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم بوجود می آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی می کند با هدایت فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند.
field_video