رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۲:۵۳:۵۹ ۲۰۲۵/۲۱/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

نارساخوانی عبارتست از حالتی که در آن پیشرفت خواندن پایین تر از حد مورد انتظار بر حسب سن آموزش و هوش کودک است. این اختلال به میزان زیادی مانع موفقیت تحصیلی و یا فعالیت های روزانه می شود که مستلزم خواندن است. به طور ویژه، نارساخوانی نوعی اختلال در اشتباه کردن در واژه های شبیه به هم، حدس زدن واژه ها با در نظر گرفتن حروف ابتدا و انتهای واژه ها، آینه خوانی یا وارونه خوانی واژه ها، مشکلات شدید در هجی کردن واژه ها، بی میلی در یادگیری خواندن و دشواری در تشخیص جز از کل است. یافته های پژوهشی نشان می دهد که افراد با مشکلات خواندن در مقایسه با افراد عادی، کمتر قادرند که توجه خود را به اجزای کلمه محدود کنند. برای رفع این مشکل می توان از بازی درمانی کمک گرفت. بازی از یک سوی ضمن تحریک قشر حسی- حرکتی ارتباط های بسیاری بین منطقه لیمبیک و بخش های بینایی، شنوایی و گفتاری برقرار می نماید و تکرار و تداوم چنین برانگیختگی هایی با ایجاد یادگیری های جدید، بر بهبود عملکرد مغز و دستگاه  عصبی تاثیر مثبت می کند. از سوی دیگر بازی فرآیند یادگیری را برای کودکان لذت بخش می کند. بازی های آموزشی کامپیوتری و نرم افزارهای کاربردی قادرند مشکلات واج شناختی و صرف و نحو و درک مطلب و سرعت خواندن دانش آموزان دارای اختلال یادگیری را تحریک نموده و غنی سازند و فرصت تکرار و تمرین و مهارت ورزی را در بستر بازی و سرگرمی برای دانش آموز دارای اختلال یادگیری فراهم آورند. از بازی هایی که باعث توجه کودک می شوند می توان به بازی با عروسک و تصاویر نام برد که موجب توجه به جزئیات و تقویت توجه دیداری کودک می شود. همچنین با بازی دور شدی نزدیک شدی می توان موجب تقویت توجه و حساسیت شنیداری کودک شد. بازی گوش دادن به اصوات و حدس آنها ( صدای حیوانات و لیوان هایی که میزان متفاوتی آب در آنها است)، موجب افزایش توجه شنیداری کودکان می شود. بازی های ببین و بگو با اشیا، تصاویر و حروف و بازی حافظه با کارت های شناخت، موجب تقویت حافظه دیداری و تقویت توجه کودکان می شود.

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب