آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) مطالعاتی را در مورد حشرات پرنده شروع کرده است. این تحقیقات به منظور الگوبرداری از این موجودات جهت ساخت سبک پرها صورت می گیرد. سبک پرها، هواپیماهای فوق سبکی هستند که عمدتا با هدایت از راه دور، روی مواضع دشمن پرواز می کنند و با تهیه عکس اطلاعاتی از جبهه های دشمن تهیه می کنند. حین تحقیق روی زنبور، یکی از مهندسین با ضبط و تحلیل صدای وزوز زنبور به نکته قابل توجهی پی برد. مهندس ادی وودز پس از اندازه گیری شدت صوت حاصل از صدای وزوز به این نتیجه رسید که حتی اگر تمام انرژی حاصل از بال زدن حشره به صوت تبدیل شود، باز هم صدایی به این بلندی تولید نمی شود و بدیهی است که حشره دیگر نمی تواند پرواز کند زیرا طبق قوانین فیزیک باید انرژی پس از فعل و انفعال به مجموع کار مفید و تلف شده تبدیل شود. تحقیقات گسترده تر که با کمک حشره شناسان و فیزیکدانان صورت گرفت مشخص شد که زنبورها در بین حشرات از سیستم تنفسی متفاوتی برخوردارند. زنبورها برخلاف انسان که فقط دو ریه و یک نای دارند آنها ۱۴ ریه و ۱۴ نای دارند. هر نای ورودی جداگانه ای دارد. دهان حشره فقط برای غذا خوردن است. ریه ها به شمار برابر در سوی بدن و زیر بالها جای دارد. در انتهای هر نای روزن کوچکی وجود دارد که با دریافت پیام عصبی باز و بسته می شود. جالب است بدانید سیستم فرمان عصبی به این روزنها به صورت همزمان با فرمانهای عصبی بالها عمل می کند. بالها با فرکاس ۲۵۰ هرتز بالا و پایین می روند و صدای وزوز زنبور نیز فرکانسی معادل ۲۵۰ هرتز دارد. اما صدای حشره ناشی از ورود و خروج جریان هوا از میان روزن های زیری است که گفته شد. طراحان ایرودینامیک سعی دارند که همواره فشار زیر بال را بالاتر از فشار روی بال نگه دارند. نکته بسیار جالب این است که خداوند عمل دم و بازدم را برعکس قوانین ایرودینامیک زمانبدی کرده است. حشره حین بالا بردن بالها نفس خود را خارج می کند ولی نیروی بالا برنده در پرندگان موقعی ایجاد می شود که پرنده بال های خود را از بالا به پایین می آورد. در این موقع هوا به داخل ریه ها وارد می شوند و در واقع فشار زیر بالها کاهش می یابد. طراحان می گویند اگر جای عمل دم و بازدم در زنبور با هم عوض می شد قدرت پرواز حشره بسیار افزایش می یافت ولی بالها زنبور تحمل این فشار را نمی آورد و به ارتعاش می افتاد. در هر حال زنبور پرواز می کند و به جای قدرت مانور زایدالوصف از راحتی خاصی سود می برد. او با حرکت بالها به سوی پایین هوا را نیز به درون ریه ها هدایت می کند و با خروج هوا از درون ریه ها بالها را بالا می راند. علت صدای زیاد هواپیماهای فعلی نیز شباهت آنها به زنبور است که در واقع ناشی از به درون کشیدن هوا و خروج آن توسط موتورهاست.
field_video