رفتن به محتوای اصلی
امروز: ۰۵:۱۲:۱۹ ۲۰۲۴/۲۳/۰۴     ورود
EN - FA

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

 

 

 

 

 

 

 

 

برای تبلیفات در سایت

nafarmanikoodakan

دانش آموزان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای، مهارت اجتماعی کمتر، پیشرفت تحصیلی کمتر و مشکلات رفتاری بیشتری نشان می دهند و معمولا" فاقد مهارت های شناختی، اجتماعی و عاطفی مورد نیاز برای انجام تقاضاهای بزرگتر هستند. گستره مشکلات اجتماعی این کودکان را می توان در ضعف در تعاملات بین فردی، ناتوانی در استفاده از مهارت های زندگی، پایین بودن سطح توانایی ابراز وجود، ناتوانی در بیان احساسات و فقدان رفتارهای مودبانه در تعاملات اجتماعی خلاصه کرد که اشکال در رفتارهای اجتماعی و عدم استقرار تعاملات بین فردی دوستانه، احساس طردشدگی را در پی دارد. وقتی این احساس با رفتارهای پرخاشگرانه توام می شود، شکل گیری رفتارهای مقابله ای و بی اعتنایی در کودک حتمی خواهد بود.
درمان نافرمانی مقابله ای کودکان به کمک بازی:

بازی درمانی می تواند انعطاف پذیری کودکان پرخاشگر را بهبود بخشد. استفاده از بازی و تعامل با کودکان، نشانه های درونی و بیرونی مشکلات رفتاری آنها را کاهش می دهد، و توانایی یادگیری آنها را تقویت می کند. بازی کردن برای یک کودک مساوی است با صحبت کردن برای یک فرد بزرگسال، بنابراین بازی کردن و اسباب بازی های مختلف، کلمات کودکان هستند. بازی درمانی، درک خود، خودمهارگری و مسئولیت کودکان را بهبود می بخشد و در کاهش مشکلات رفتاری کودکان موثر است.

بازی درمانی به دو روش انجام می شود:
- بازی درمانی به طورمستقیم: درمانگر، بازی را به سمت هدفی مشخص یا ارائه موضوعی خاص هدایت می کند.

- بازی درمانی به طور غیر مستقیم: کودک، بازی را به سمت هدفی خاص هدایت می کند، درحالیکه درمانگر احساسات را بازتاب می دهد و رفتارها را مشاهده می کند.

بازی درمانی می تواند به صورت فردی و گروهی انجام شود. بازی درمانی گروهی یک فرایند روان شناختی و اجتماعی است که در آن کودکان از طریق ارتباط با یکدیگر در اتاق بازی چیزهای در مورد خودشان یاد می گیرند. این شیوه برای درمانگر فرصتی را فراهم می کند تا به کودکان کمک کند که چگونه تعارضات را حل کنند. 

bazidarmani
برای فرایند بازی در جلسات مختلف از سه دسته وسایل استفاده می شود:
- اسباب بازی های دنیای واقعی
: این دسته شامل اسباب بازی هایی است که به طور مستقیم نمایانگر دنیای واقعی کودک است، شامل: عرسک اعضای خانواده، خانه عروسکی، ماشین، قایق، هواپیما و پول کاغذی.
- اسباب بازی های مربوط به آزادسازی خشم: این اسباب بازی ها اجازه می دهند تا هیجان هایی که معمولا" اجازه ابراز در موقعیتهای دیگر داده نمی شوند تخلیه شوند، مانند سربازان اسباب بازی، چاقوهای اسباب بازی و اسلحه های پلاستیکی، کارت تخم مرغ و چوب هایی که حتی امکان شکسته شدن دارند.
- اسباب بازی های مربوط به ابراز خلاقیت: این اسباب بازی ها زمینه بروز خلاقیت را فراهم می کنند. رنگ، مداد رنگی، شن و ماسه، آب و ابزارآلات مختلف که جایگزین یکدیگر می شوند.

کودکان از بازی برای بیان احساسات و افکار، کشف علایق و کسب احساس تسلط بر روی محیط استفاده می کنند. کودکان در طی جلسات بازی درمانی یاد می گیرند که طبق قواعد تعیین شده در تعامل با هم در موقعیت های با تعارض، به گونه ای سازش یافته بازی کنند و کسب تجربه های موفقیت آمیز و مطابق با استانداردهای تعیین شده در تعامل با هم موجب افزایش خودکارآمد پنداری آنها می شود. منظور از خودکارآمد پنداری، قضاوت شخصی فرد درباره توانایی هایش برای عملکرد موفقیت آمیز در تکلیف مورد نظر است. از آنجا که بازی فعالیتی لذت بخش برای کودکان است به خوبی در درمان جذب می شوند و همین جذب شدن و تجربه خوشایند منجر به بهبود حس خودکارآمد پندار در تعاملات با تعارض در کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای می شود. بازي درماني با شيوه اي متناسب با سطح تحول کودکان به طور عيني و ملموس، تجربه مهارت آموزي را براي آنها فراهم مي کند و اين تمرين عملي به طور مستقيم و غيرمستقيم منجر به بهبود خودکارآمدپنداري در تعاملات بين فردي اين کودکان مي شود.
منابع
مقاله تاثير بازي درماني کودک محور بر احساس خودکارآمدپنداري در تعاملات بين فردي دانش آموزان مبتلا به نشانه هاي اختلال نافرماني مقابله اي، نشریه سلامت روان کودک، دوره ۴، شماره ۳

field_video
کپی رایت | طراحی سایت دارکوب